E-post markedsføring har blitt den nye kule gutten i klassen og det er bedre å be noen om deres e-post adresse i stedet for å sitte å vente på at de skal “like” deg. Å ha en e-post liste er en genial måte å få ut ditt budskap til potensielle kunder på. 

Det sosiale media argumentet

Noen vil argumentere med at e-mailen er død og at det finnes bedre måter å gjøre det på, som på sosiale medier. Det har vært mange moter på sosiale medier som har kommet og gått, men en ting har aldri endret, de (sosiale medier) ber deg alltid om din din e-post adresse for å registrere deg. Er det ikke artig?

De fleste vil banke inn i hode på deg at det er Facebook som triumferer foran e-post markedsføringen og at e-post er av den gamle skolen. At Facebook er mer hipt og at det er der pengene ligger. Det er jo litt morsomt å tenke på at selv på Facebook må en logge inn med, ja nettopp, din e-post adresse.

Ikke misforstå, sosiale medier kan være en fabelaktig måte å få ut ditt budskap på. Det er en lettvint måte å få folk til å vite at du eksisterer. Men, det er ikke nødvendigvis den beste måte å introdusere firmaet ditt på. Kanskje folk heller vil se hvor du reiste på ferie i år, i stedet for å blir overøst med reklame om å kjøpe produktet ditt på Facebook. Det er tross alt det Facebook var ment som, å holde kontakten med venner, bekjente og gi deg muligheten til å dele informasjon, grafiske elementer og videoer på en rask og enkel måte.

Gjør det beste ut av e-mail listen din og unngå spamfiltrene

Det er ganske enkelt, høyne raten for at e-postene dine blir åpnet, og da må du fokusere på hva mailene du sender ut skal inneholde. Emnelinjen i en e-post kan bli sett på som en dør inn til din bedrift. En god e-post bør inneholde en tekst i emnefeltet som gjør mottakeren spent på å åpne e-posten, slik at den kan bekjempe spamfilteret og vinne over travle e-postmottakere. Da åpner du døren til din virksomheten, mens et dårlig emnefeltet raskt kan sende e-posten til papirkurven.

Ord som Gratis, Spar, Tilbud, Banner, Annonse, Free, Save, Discount, Shipping, Online osv trigger spamfiltrene og sender e-mailen rett i papirkurven. En måte å unngå dette på, er å putte disse ordene inn i bilder i stedet, samt finne alternative ord i teksten. En ting som er viktig å huske på når du navngir bildene dine, er at disse heller ikke har slike navn som gjør at mailen havner i spamfilteret.

Dette gjelder hele bildestien. Her har jeg nok selv syndet litt, men er blitt mer obs på dette. For eksempel hvis du har kalt en mappe annonser og bruker et bilde derfra som du har kalt banner, er det en stor sjans for at dette regnes som spam.

For eksempel: https://www.carol.no/wp-content/annonse/banner.jpg

Google bestemmer

Google roboter, edderkopper eller robotsøkeprogrammer bestemmer hvilket innhold som skal gå hvor. De skanner millioner av websider og indekserer dem på søkemotoren Google sin resultatside. De bestemmer også hvor mailene dine skal havne. Google har oppdatert Gmail-grensesnittet til å omfatte “faner“, som skiller innkommende e-postmeldinger i spesifikke kategorier. Det er den primære kategorien, den sosiale fanen og reklame kategorien. Selv om du ikke bruker Gmail som din e-postklient, er dette viktig fordi en betydelig del av målgruppen din sannsynligvis gjør det.

Så hvor er det beste plassen å havne? Det rette svaret vil være i innboksen. Dersom mailene havner i disse andre kategoriene, blir de sjelden lest. Folk er ofte ikke klar over at det er der de har havnet.

Det som skjer er at folk mister motet med sine lave åpnings rater på mailene de sender ut, og slår heller til på sosiale medier. Sannheten er at at Facebook bestemmer hvem som skal se det du legger ut der også, og at du er heldig hvis 10% på business siden din ser neste post.

Den hemmelige formelen

I takt med at Google blir smartere, må vi også bli det. Her er en liste over nye ting du bør gjøre:

1. Hold deg til kort og konsist

Skriv kort, spennende, og rett til poengete-post emnelinjen. Flertallet av e-postleverandører viser bare 50 tegn i emnelinjer, alt etter det blir usett. Disse tegnene inneholde bokstaver, tall, mellomrom og tegnsetting, så det er viktig å få mest mulig ut av dem. Forsikre deg om at ordene er spekket med nok trøkk til å få mottakeren til å åpne e-posten for å se hva resten av meldingen inneholder.

2. Velg ord med omhu

Bli klar over hvilke ord som utløser spamfilteret og styr unna disse. Se hva Forbs sier om dette, og i stedet, se etter ord med samme betydning for å skildre budskapet ditt. I følge Forbs, styr også unna utropstegn, da det er en kilde til spampost.

3. Lær av det som virker

gjennom din egen e-postkonto og se på de e-postene du har lagret i ulike mapper. Gjennomgå søppel mappe; identifisere e-poster du leser og de ​​du slettet uten å åpne. Legg merke til ordvalg, lengden på emnelinjer eller andre kjennetegn som gjorde at du handlet slik du gjorde med akkurat den mailen. Bruk din egen atferd som retningslinjer for å skrive effektive e-post emnelinjer.

4. Hold deg til en link (kanskje to)

Ved bruk av for mange linker i e-posten kan du like godt si “ha det” til den. Det er ikke din feil, men Google sine “barnepiker” mener å vite best og ja, “unsubscribe” linken telles også av Google. Så for mange linker vil lage ris til din egen bak, for å si det sånn. Ikke nødvendigvis at med tre linker så er du ute, men du kan risikere at da havner de i reklame “fanen”.

5. Ta med informasjon om leseren

Bryt ned leserne på e-mail listen når de kommer inn. Organisere dem basert på de dagene de registrerer seg. Si ting som: “Hei det har gått 2 uker siden du ble med på listen, og jeg er så glade for å fortelle deg om ……” noe i den duren. Inkludere navnet deres med navne triks som tilbys av e-postleverandøren, Aweber, Mailchimp el. Prøv å være så personlig som du kan med ditt publikum. Skriv som om du skriver til en venn. Dette holder forbindelsen varm.

6. Hver e-post må tilføre lesere noe av verdi

Du må sende noe som leseren er ute etter. Noe som vil enten inspirere demspare dem for penger, spare dem for tid, gjøre dem smartere etc. Hver gang de ser navnet ditt, må de føle at de mottar noe av verdi. Det er den beste måten å få trafikk på, så gjør e-posten så god som mulig.

7. Ingen salgstriks

Vi hater å bli solgt til, og definitivt i vår egen innboksDet fungerer dårlig å få tredd markedsføring ned over ørene. Vær heller til nytte, vær hjelpsom og del gjerne ut freebees. Selg på nettsiden din, men ikke via mail, Aweber, Mailchimp el.

8. Ingen bilder

Denne svir og jeg har tatt med lenger oppe hvordan du skal tenke når du navngir bildene dine. Hvis du absolutt må ha bilder med. Men, studier har vist seg at e-post gjør seg bedre uten bilder, ja selv uten heading og logo. Kanskje vil bilder øke salget, men det hjelper lite dersom e-posten aldri blir åpnet, men havner som spam.

9. Vær konsekvent med leveringen

Ha en gitt dag hvor du sender ut e-post, slik at folk vet når de kan forvente noe fra deg deg. Kl. 1000 eller 1500 synes å være et gode tider med mindre du har erfart noe annet. Tiden på e-post listen din kan variere men, vær litt påpasselig med ikke å sende ut e-post til alle døgnets tider, dersom du ikke er fra Nors Tipping da.

10. Svar på mailene du får

Sist men ikke minst, sørg for å svare dine lesere. Ingenting er viktigere enn denne ene tingen. Du har fullført forbindelse ved å svare. Folk ønsker å vite at du er ekte. At du ikke bare bryr deg om penger. Gjør det å svar til din 1 prioritet. Og ingenting er frekkere enn ikke-svar@dinside.no. Du kan sende til dem, men de kan ikke sende til deg? En enveiskjørt gate er ingen god melding å gi sine lesere.

Forhåpentligvis vil du ta i bruk disse rådene og begynne å høste fordelene ved at e-post listen gjør jobben for deg. Utfordringen min kjære leser er å bli sett og hørt i denne støyende internett verden.
 
Innlegget er skrevet med inspirasjon fra Luke Guy , som forsker på e-post markedsføring, og Bussinesbee.

 

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!