8 sekunder er alt det tar

8 sekunder hva? Jo, å forlate nettsiden din, eller å bli.. Det er ikke mange sekundene en person bruker på å bestemme seg for om dette var en interessant nok plass å være. Et flott design kan hjelpe og du er en av dem som allerede vet det, siden du er inne på min side å myser rundt. Og kanskje du trenger en web designer? : ) Du vil at kundene dine skal ta business’en din seriøst og at den skal reflektere det du står for.

Men, utenom design’et er det noen tabber mange firmaer gjør på nettsidene sine. Rydd opp i disse tabbene eller unngå å gjøre dem fra begynnelsen av, og du får beholde dine besøkende i mer enn 8 sekunder.

1. Å IKKE HA EN E-POST OPTIN

Tenkt deg at en besøkende lander på siden din og liker det du holder på med. Etter en stund klikker vedkommende seg videre og glemmer helt å bokmerke nettsiden din. Vipps der så du gjerne aldri den potensielle kunden igjen.

Tenk deg nå at du hadde en fin liten boks på siden din som ber besøkende om å legge igjen e-post adressen sin, for fremtidig tilbud/tips/oppdateringer som du kan hjelpe med. Mest sannsynlig vil de som finner siden din interessant skrive seg på for å se om du kommer med noe av verdi for dem. Da spiller det ikke noen rolle om de ikke husker siden din, for om en stund vil det dukke opp en hyggelig melding fra deg rett i mail boksen deres, hvor du minner dem om dine tjenester.

Uten den e-post adressen har du gjerne mistet dem for godt.

Gå inn på mailchimp.com eller aweber.com og registrer en konto, be så webdesigneren din om å sette inn en optin boks på nettsiden din. Husk å gi noe av verdi som gjør det verdt å legge igjen e-post adressen.

Nederst på denne siden https://www.carol.no/planlegg-nettsiden kan du se en av mine optin bokser, ja, jeg har flere.

2. Å IKKE HA ET EKTE BILDE AV DEG ELLER DE ANSATTE

Vær ærlig, liker du å se bilde av den personen du er interessert i å kjøpe noe av? Eller syntes du det er helt greit å i stedet å se et kunstig “kjøpe” bilde av en hvemsomhelst? Jeg liker å se det menneske jeg skal jobbe med eller handle hos, og det er jeg sikker på at du og gjør. Det gjør det hele mer personlig og ekte.

Et bilde gir mer tyngde når det gjelder å få umiddelbar tillit til dine besøkende. Det er millioner av nettsider der ute og millioner av folk som driver med det samme som deg. Vis folk at du er en ekte person, ikke bare en mail adresse og et telefon nr. på en nettside.

Finn et fint bilde av deg selv som du liker, og få det inn på nettsiden din. Å få en flink fotograf til å ta noen flotte bilder av deg gir bonuspoeng! En fin plass å plassere det, er selvfølgelig på “om” siden din, men ikke vær flau for å sette et på forsiden og. Folk liker å se ekte mennesker!

3. FOR MANGE LINKER TIL ANDRE PLASSER

Du ønsker gjerne å vise dine besøkende andre sine nettsider som du elsker å besøke, og for å være grei med dem. Du vil gjerne dele ande sine sider som du mener kan være nyttige for dine gjester. Men, når du legger inn linker til andre sine sider, gjør du det lett for folk å forlate DIN side. Det var vanskelig nok å få dem over på siden, og ikke minst beholde dem der i mer enn 8 sekunder. For ikke å snakke om alle de andre åpne fanene som ligger der å verker etter oppmerksomhet, facebook f.eks., ikke gjøre det enda lettere å stikke videre.

Tenk over linkene du har på nettsiden din. Hvordan hjelper disse deg med å få businessen din til å vokse? Vil du tjene på det, flott, link i vei! Gjør du det for å hjelpe en venn? Det er hyggelig av deg, gjør hun det samme for deg? Hjelp dine venner, men ikke la det gå på bekostning av deg, før du en gang har fått sjansen til å vise dine egne kunder hva DU står for.

Ellers er bloggen dine et fint sted å dele gode verktøy og ressurser med dine kunder. Skriv et innlegg om hvorfor du elsker denne siden og så kan du linke til den. Gjør deg selv til eksperten og hjelp kundene dine på veien. Vis dem det du allerede vet og link til den aktuelle siden for å forsterke poenget ditt.

4. STØYENDE SIDEMENYER

Med bare 8 sekunder på deg til å få noen til å bli på siden din, vil det å ha for mange valg være nok til å skremme dem bort. Folk liker ikke for mange valg, og vet du hva vi gjør da? Vi velger ingen av dem! Vi ønsker å få den infoen vi trenger på en enkel og hensiktsmessig måte.

På “Tjeneste” siden din f.eks., vil du at kundene dine skal lese om hva du har å tilby og forhåpentligvis kjøpe noe av deg. Hvorfor gi dem en haug med knapper/bilder/linker som de kan trykke på, rett ved siden av det du skal selge? Det kalles distraksjon. Hold fokus på det du vil at kundene dine skal konsentrere seg om. Verken mer eller mindre.

5. "OM" SIDEN HANDLER BARE OM DEG

Snakker du bare om DEG på OM siden din? Selv om det høres logisk ut så blir det feil. Sannheten er at dine potensielle kunder egentlig ikke bryr seg så mye om deg. De bryr seg om hva du kan gjøre for DEM. Så tenk først på dem. Hva ønsker og trenger de at du skal hjelpe dem med, og hvordan kan du hjelpe dem med dette.

Visste du at OM siden er dem mest besøkte på en nettside? Så hvis de besøkende blir trukket mot denne siden, benytt anledningen til å overbevise kundene dine om at du forstår deres behov. Ikke bare snakk om deg selv, men flett det inn for å gi dem et personlig inntrykk av hvem du er og hva du kan gjøre for dem. Her er min Om side:  https://www.carol.no/om-carol

Fikk du litt å tenke på nå? Del gjerne i kommentarfeltet under hva du trenger å gjøre for å utbedre nettsiden din.

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!