Automatiser dine nyhetsbrev

I dette innlegget vil jeg snakke om de mulighetene du har når det gjelder å sende ut nyhetsbrev pr. e-post til dine kunder og følgere. Og ikke minst hvordan du kan automatisere denne prosessen. Hvis du ikke er så kjent med nyhetsbrev og hvordan det funker, anbefaler jeg at du leser mer om det på bloggen min her: Sende ut nyhetsbrev.

Jeg har laget en video om hvordan du gjør dette, som du finner i slutten av dette innlegget.

Opprett en konto for å sende ut nyhetsbrev på e-post

De mest brukte leverandørene av denne tjenesten er Aweber og Mailchimp. Jeg har nylig gått fra Aweber til Mailchimp, etter å prøvd ut begge. Jeg liker bedre utseende og måten Mailchimp er bygget opp på. Mailchimp er gratis i utgangspunktet, og koster en hundrings pr måned for å kunne automatisere utsendelser. Vil nevne at du kan velge dato for når en mail skal gå ut på gratisversjonen, men du kan ikke sende ut en automatisk velkommen mail umiddelbart etter at noen har skrevet seg på listen din. Du kan heller ikke sende en serie med velkommen mailer. Noe jeg virkelig vil anbefale deg å gjøre.

Velkommen brev serie

Din serie av velkommen brev er det første settet av e-poster dine abonnenter vil motta. Den kan f.eks. inneholde 3 - 7 e-poster spredd utover flere uker. Du velger selv hvilke frekvens du ønsker, samt hvilken dag de skal sendes ut.

Derfor er det bra å sende ut en velkommen serie:

  • Det gir deg mulighet for sakte, men sikkert å la abonnentene dine bli vant til å høre fra deg. De blir vant til å se navnet ditt i innboksen sin, og det er mindre sannsynlighet for at de glemmer og sletter deg. Og ikke minst, du kan fortelle dem hva du kan bidra med for å hjelpe dem.
  • Det viser dem at de ikke bare er en e-post adresse på listen din, men at du faktisk ønsker å hjelpe dem gjennom dine nyhetsbrev.
  • Det setter deg i mer personlig kontakt med dem, slik at det opprettes en forbindelse.
  • Det gir dem forventninger til hva du står for og hva de kommer til å motta fra deg.

Hva kan velkommen brevene inneholde

Under gir jeg deg et forslag til hvordan en serie med velkommen brev kan arte seg. Ellers er det bare å tilpasse dem til det du driver med, og det du ønsker at dine abonnenter skal motta fra deg.

#1 Velkommen og freebie e-post

Hensikt: Ønske nye abonnenter velkommen og levere freebie.

  • Velkommen melding
  • Takk for at du skrev deg på
  • Link for å laste ned freebie’en (det du skal gi av verdi)

#2 Hva du kan forvente e-post

Hensikt: La dem bli interessert i hvem du er og hvordan du kan hjelpe dem.

  • Om deg og hvordan det relater seg til dem
  • Hva du står for og tror på
  • Hva slags stoff/ting du kommer til å sende til dem
  • Hvor ofte de kan forvente å høre fra deg

#3 Hvordan kan jeg hjelpe deg e-post

Hensikt: Få dem til å komme med tilbakemeldinger, slik at du kan opprette et mer personlig forbindelse, ved å hjelpe en-til-en med små problemer.

  • Nevn freebien som du gav dem
  • Spør om de har noen spørsmål eller trenger hjelp med noe

#4 Beste blogginnlegg e-post

Hensikt: Fortell dem hvilke emner du har skrevet om og få dem til å gå inn på nettsiden din.

  • Fortell om hvilke tema du skriver om
  • Linker til dine mest populære innlegg omkring disse temaene

#5 Treffes på sosiale media e-post

Hensikt: Skap en forbindelse utenom nyhetsbrevet ditt på en litt mer personlig måte.

  • Fortell at du du ønsker å treffes på sosiale media og hvorfor
  • Linker til dine sosiale media hvor du ønsker å knytte kontakt

# Salgs e-post

Hensikt: Fortell dem om dine tjenester, hvilke problemer du kan hjelpe med å løse og hvordan de kan jobbe med deg.

  • Ta med at de gjerne er interessert i hva du har å tilby, siden de har skrevet seg på nyhetsbrevet ditt
  • Nevn tjenestene dine
  • Legg inn Call-to-action på det du har å selge

Nyt ferien med god samvittighet, og vit at dine nyhetsbrev er på vei ut, uansett om du koser deg i solen eller spiser vafler!

Ferie betyr ikke at du må ta pause fra kunder og lesere

Ferie og tid for å slappe av med god samvittighet? Klart det, men du trenger ikke å ta helt fri. Eller det trenger ikke å se ut som om du gjør det! Med litt forberedelser kan du sende e-mail og nyhetsbrev ut i hele ferien din, uten å løfte en finger. Det krever bare litt forberedelser. Du kan nemlig automatisere dette og gjøre alt klart på forhånd.

Når du skal lage et nytt nyhetsbrev i Mailchimp (campain) så har du et valg som heter “schedule” (timeplan) og her kan du legge inn dato og klokkeslett for når e-posten din skal gå ut. Dette er en genial måte å være i forkant på, og legge inn flere nyhetsbrev som sendes ut fortløpende over en periode.

Under finner du en vidoe jeg har laget om hvordan du du sender ut nyhetsbrev og automatiserer dem i Mailchimp.

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!