kom i gang

I dette innlegget skal du lære hvordan du effektivt får de svar du trenger fra en potensiell kunde, slik at du kan vurdere om dere er en god match. Uten engang å snakke med dem!

Dette er 1 av 4 innlegg i en serie hvor du lærer 4 enkle steg for å spare tid og stress med effektive kundeprosesser!”

Og ja, jeg vet at prosesser og systemer høres fryktelig kjedelig ut, men jeg er sikker på at du skifter mening etter dette minikurset. For, når du lærer hvor utrolig nyttig det er å ha en solid prosess i bunn, vil du elske å ha et system.

Lei av bortkastet tid?

Dette er første steget i kundeprosesser, som vil spare deg for masse tid, fordi du du slipper å svare på e-poster og telefoner frem og tilbake helt i begynner-fasen.

Du har brukt masse tid og energi på å diskutere frem og tilbake med en potensiell kunde, stilt alle dine standard spørsmål, prøvd å forstå hva kunden ønsker, svart på alle mulige spørsmål, forklart prosessen din (som har variert fra kunde til kunde), bare for å oppdage at de ikke ønsker å jobbe med deg likevel.

potensielle kunder

Blir du frustrert?

Når første møte med kunden starter på denne måten, uten en fast plan, med masse uregelmessig kommunikasjon frem og tilbake, så er det stor sannsynlighet for at resten av prosjektet fortsetter i samme gate.

Vente på tilbakemeldinger og stoff fra kunden. Være bekymret over å ikke rekke frister, fordi du mangler det du trenger for å fullføre. Veldig frustrerende og stressende.

potensielle kunder

løsningen er et “Jobb med meg” spørreskjema

Skjemaet blir det første møte med dem som søker tjenestene dine. Hvis du får henvendelser på mail eller via kontaktskjemaet ditt, henviser du til “Jobb med meg skjemaet”.

hva er formålet med spørreskjemaet?

Du plasserer skjemaet på nettsiden din, eller har et skjema klart når noen kontakter deg. Et enkelt spørreskjema er meget nyttig for å få et inntrykk av en potensiell kunde.  Formålet er å finne ut om dere er en god match for hverandre og om dette er din idealkunde. Dette blir som et inntaks skjema. Kan du hjelpe denne kunden?

Tenkt deg at du hadde sagt ja til en forespørsel uten å tenke særlig over hva jobben innebar. Og så går det opp for deg at vedkommende har mye større visjoner enn du har evner eller ressurser til å levere. Med, et system i behold unngår du slike overraskelser, fordi du kvalitetssjekker før du inngår et samarbeid.

hvordan lage spørreskjemaet?

Hvilke verktøy skal du bruke?

Det finnes mange nettbaserte skjema å velge mellom. Gravity forms er mye brukt. Jeg har funnet min favoritt, og det kan du sjekke ut her:

typeform.com

Her lager du nydelige skjemaer. Det viser et og et spørsmål om gangen, noe som gjør det veldig oversiktlig for brukeren.

Det er lett å:

  • designe
  • endre på spørsmålene dine
  • analysere svarene
  • dele
  • integrere på nettsiden

Og det er gratis!

potensielle kunder

hva skal du spørre om?

Still deg selv spørsmålet, hva er det første jeg spør en kunde om?

Forslag til spørsmål:

  • Navn
  • Nettside
  • Hvilket foretak har du?
  • Hva er målet med denne nettsiden?
  • Er du interessert i en av pakkene mine?
  • Har du en tidsfrist?
  • Kan du gi meg eksempler på nettsider du liker?
  • Ønsker du å booke en samtale?
  • Hvor fant du meg?

Tenk over hvilke spørsmål som er relevant for ditt foretak. Hvilken informasjon trenger du for å få et inntrykk av vedkommende. Hva trenger du å vite for å få klarhet i om dette er din idealkunde.

Mitt spørreskjema kan du se her

potensielle kunder

 

  • Plasser skjemaet på nettsiden din.
  • Det er bedre med et detaljert spørreskjema, enn bare et enkelt kontaktskjema.
  • Du kan plassere spørre skjemaet på samme side som kontaktskjema.

Alle stegene i serien “Jobb mer effektivt” finner du her:

Steg 1 Første kontakt med “god” potensiell kunde,
Steg 2 Velkommen pakke
Steg 3 Prispakker
Steg 4 Sette enkle grenser for kunden

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!