Får kontakt siden din nok oppmerksomhet?

Jeg tror at veldig ofte er svaret nei. Kontakt siden på nettsiden blir oft den glemte siden. Som regel finner du bare et enkelt kontakt skjema, og vanlige kontaktopplysninger som telefon, e-post og telefon nr.  Kontakt siden er faktisk en av de viktigste sidene på nettsiden din, det er jo tross alt som oftes der den første kontakten med kunden oppstår. Dermed spiller den faktisk en stor rolle for din bedrift. Derfor er det  synd at de fleste kontakt sider ser så utrolig kjedelig ut.

Vi bruker timevis på å bygge en nettside, legger masse arbeid i å få sidene så innbydende som mulig, men så glemmer vi helt kontakt siden. Veldig lite visuell kjærlighet, med kun de aller nødvendigste opplysningene og ferdig med det. Med tanke på at dette er den siden som de besøkende faktisk må klikke på for å få kontakt med oss, så er det på tide å vie den mer oppmerksomhet.

Kort fortalt så syntes jeg at alle kontakt sider bør ha:

  • Et flott design med øye for detaljer (som på de andre sidene)
  • Flotte bilder av deg og eventuelt det du driver med
  • En vennlig, personlig introduksjon
  • En suksess melding med personlighet
  • Et kontakt skjema
  • Gjerne et spørreskjema
  • En link til E-post
  • Info om hva som skjer etter at de har sendt deg en melding/mail
  • Dine sosiale linker

Det er også flere ting å tenke på når det gjelder kontakt siden din, som vi kan se nærmere på.

Kontakt skjemaet ditt må ha en logg

Når noen sender deg en beskjed via kontakt skjemaet ditt, så er det helt avgjørende at du faktisk vet at de har gjort det. Ja, du har lagt inn mailadressen din og vil få en mail når noen bruker skjemaet ditt, men la oss si at mailen din av en eller annen grunn slutter å virke. Da må du kunne gå inn i loggen på kontakt skjemaet og se om det ligger noen meldinger der.

I Divi er det et eget innebygget kontakt skjema, men jeg bruker ofte andre som Formidable og Caldera. Disse er begge enkle å bruke og har gode gratis versjoner. Gravity Forms er at annet, for mer komplisert bruk.

Et spørreskjema

Jeg har et spørre skjema på min kontakt side. Dette er til de besøkende som har en forespørsel om å jobbe sammen med meg. Jeg har lagt inn noen elementære spørsmål som de skal svare på, for å se om vi er en god mach. På denne måten kaster jeg ikke bort verken deres eller min tid, hvis jeg ser at dette ikke er et prosjekt som jeg kan påta meg. Her har jeg brukt et nydelig, lite skjema som jeg er så glad i. Det er god gratisversjon og har mange forskjellige maler å velge mellom.

Når de har trykket på send

Hvis du, som meg, har sendt mange beskjeder via kontakt skjemaer, så har du sett at som regel kommer det bare opp en kjedelig melding som “Tusen takk, vi har mottatt din beskjed”. Dette er jo betryggende, men innbyr neppe til et langt og trofast kundeforhold.

Du kan lage suksess meldingen mer spennende ved å invitere dem til å treffes på sosiale medier, legge inn en link til gode blogginnlegg eller foreslå for dem å skrive seg på e-post listen din. Det er mange kontakt skjemaer som lar deg legge inn en link hvor du kan omdirigere til en annen side. Poenget er å smi mens jernet er varmt, og invitere dine besøkende til å utforske det du har å by på.

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!