Det er tid, du må bare bruke den riktig

Har du tusen ideer og en haug med ting du skulle ha gjort, men så får du liksom ikke unna noe som helst? Du har ikke en skikkelig plan for kundehåndtering og den administrative delen av businessen? Det er litt kaos rett og slett. Jeg har vært der og kjenner følelsen. Men, ta det rolig, det er fult mulig å strømlinjeforme bedriften din, og du vil bli overrasket over hvor mye tid det er å spare.

Min snuoperasjon

Jeg startet opp mitt webdesign foretak i 2013, ved siden av full dag jobb. Tanken har aldri vært å drive 100% for meg selv, men jeg stortrives med denne kreative jobben og den gir meg anledning til drive med det jeg brenner for. Og når alt kommer til alt så er det nesten 100% jobbing i min gründertilværelse også. For ting tar tid! Ikke minst å administrere alt, den kjedeligste siden av jobben, men det og må gjøres.

Jeg er en kløpper i å organisere både hjemme og i min daglige jobb, men i min gründertilværelse ble jeg litt overveldet av alt og visste ikke helt hvor jeg skulle starte. Jeg begynte etterhvert å kjenne det i magen. Det endte nesten med at jeg la hele grunderdrømmen på hyllen. Mangel på kontroll er ikke en god følelse for en kontrollfreak som meg. Det er bare så mange timer i døgnet… og da gjelder det å prioritere tiden godt.

Jeg måtte ta grep og jeg gjorde to avgjørende ting for å kunne fortsette mitt foretak.

  1. Laget en ny plan for måten jeg jobbet på. Det kan du lese om her: https://www.carol.no/hurtigbygging-mitt-nye-businesskonsept.
  2. Jeg organiserte og automatiserte den administrative delen.

Arbeidsflyt

Ved å organisere og automatisere oppnår du arbeidsflyt og en strømlinjeformet prosess. Uten et vel drevet maskineri der faste ting går av seg selv, har du 1000 ting du må huske og tenke på inne i hodet ditt, og det stor sannsynlighet for en skikkelig crash landing. Og ikke ha en strømlinjeformet prosess betyr:

  • Kunde e-poster frem og tilbake som aldri tar slutt.
  • Håndtere hver nye kundeforespørsel som om det var din første.
  • Lete i timevis for å finne et dokument, eller evig leting i mailenboksen, finne den gule lappen som du noterte navnet til kunden på.
  • Å si til kunden, “Ja, da er vi vel ferdig”, etter at prosjektet er slutt.
  • Alltid ha følelsen av å vingle litt hit og dit.

Arbeidsflyt er å sørge for rett informasjon til kunden til rett tid for å utføre en oppgave. Kunden din forventer at du gjør det du sier du skal gjøre. Det er det du skriver på salgs siden din, og det er det de betaler deg for å levere.

Du er god på det du gjør, det sier seg selv! Men, det er mange som er god på det du gjør. Det som utgjør en forskjell på deg og en annen som vedkommende eventuelt velger, er hvor lett du gjør det å jobbe med deg. Og hvordan du får dem til å føle seg når dere jobber sammen. Og nøkkelen til dette er, nettopp, en strømlinjeformet prosess.

Du automatiserer prosessen din ved å:

  • Si fra om noe
  • Minne på om noe
  • Spore noe
  • Spørre om noe
  • Administrere noe

Dette er hva jeg gjorde for ikke å bli sprø og fortsette å elske gründerjobben min

Jeg fant ut hva som var mulig å organisere og automatisere i min virksomhet:

  • Oversiktlig nettside
  • Kundehåndterings system
  • “Jobb med meg skjema”
  • Kontrakt og fakturering
  • Velkommenpakke og spørreskjema
  • Sluttpakke
  • Takk/Følge opp/Feedback
  • Sosiale medier/blogging
  • Kunde grenser

 

 

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!