LEGG LITT KJÆRLIGHET I DET

Når du forbereder nettsiden din, ha dette i tankene…

Bli synlig

Vær der hvor kundene dine er. Folk bruker internett til å skaffe seg informasjon! Ved å ha en nettside hjelper du kundene dine med å finne deg. Nettsiden er hjemmet til bedriften din. Du fremstår som mer proff, og du får muligheten til å øke din fortjeneste. Konkurrentene dine har mest sannsynlig en, bare det i seg selv er en god grunn. Og ikke minst websiden din er døgnåpent!

Hva med innhold tekst og bilder?

Sett av god tid til å skrive teksten du skal ha på de forskjellige sidene. Erfaringen tilsier at dette tar lenger tid enn du antar. Tenk at teksten skal være kort og konsis, slik at det blir lett å lese for kundene dine. Husk å hele tiden ha fokus på hva det er kundene dine vil ha. Bilder er en viktig del av en nettside, og det første leseren ser på siden! Det er bildene som kan illustrere hva du driver med og som gjør siden levende.

Hvordan planlegge nettsiden?

Tid er penger! Lage en plan på hva du skal ha på nettsiden din, og når du skal ha dette klart. Når du betaler noen for å lage nettsiden, er det viktig å prioriterer tid til arbeidet du selv skal gjøre. Hva skal nettsiden hete, handle om, hvilket innhold skal den ha og hvilke farger ser du for deg? Skal du ha en blogg som oppdaterer kundene dine på nyheter og hva du driver med?

Nettsiden er ferdig, hva nå?

Når nettsiden er ferdig så trenger den regelmessig vedlikehold. Dette innebærer oppdatering av temaet og plug-ins, samt jevnlig back-up av hele nettsiden. Dersom nettsiden har gamle oppdateringer står den i fare for å bli hacket, pga såkalte sikkerhetshull. Dette kan du selv ta ansvar for, eller jeg kan gjøre det for deg.

Under har jeg laget en oversikt over hva du må tenke på i arbeidsprosessen. Dette arbeidet må være nøye gjennomtenkt før webdesigneren kan starte arbeidet.

HVA SKAL NETTSIDEN HETE?

Dersom du ikke allerede har et domenenavn kan du sjekke om navnet du ønsker er ledig. Dette gjør du ved å gå inn her og søke opp navnet.

Her må du tenke over hva du ønsker å formidle til dine kunder. Hva vil du fortelle om dine tjenester/produkter? Hvilke type kunder ønsker du å nå ut til?

INNHOLD

Hva nettsiden bør inneholde kan variere, men her har du en pekepinn:

  • HVEM ER DU
    Litt personlig bakgrunn om deg om firmaet. Ha i tankene at din erfaring skal være av interesse og være relevant for kunden.
  • HVA TILBYR DU
    Dine tjenester/produkter. Det du ønsker å tilby på nettsiden din.
  • BLOGG
    For å holde nettsiden levende og interessant for kundene dine, er det supert å ha en blogg på siden din. Her kan du oppdatere om siste nytt, gi tips, tilbud osv. Husk at det du skriver om skal være interessant for dem som leser bloggen - nemlig kundene.
  • REFERANSER/PORTFOLIO
    Referanser fra kunder i form av noen setninger, som beskriver deres opplevelse i møte med ditt firma. Gjerne bilder av jobber du har gjort. Kommer litt an på bransje.
  • KONTAKT
    Hvor kan de finne deg, telefonnr., mailadr. Gjerne et kontaktskjema.
  • SOSIALE MEDIA
    Har du en bedriftsside på facebook som du vil at kunder skal like? Gjerne noen deleknapper hvor kunder kan dele ditt innhold videre til andre. Det kan være av stor verdi for deg.
  • OPTIN-BOKS (LISTEBYGGING)
    Brukes dersom du ønsker å bygge opp en liste av e-mail adresser, hvor du kan sende ut nyhetsbrev/tilbud ol til dine kunder. For å få kunder til å sette seg opp på listen din er det vanlig å tilby noe gratis (giveaway). F.eks.gode tips.

Tekst

Sett av god tid til å skrive teksten du skal ha på de forskjellige sidene. Erfaringen tilsier at dette tar lenger tid enn du antar. Få gjerne noen til å lese korrektur og ren-skrive for deg. Tenk at teksten skal være kort og konsis, slik at det blir lett å lese for kundene dine. Husk å hele tiden ha fokus på hva det er kundene dine vil ha.

Bilder

Bilder er en viktig del av en nettside, og det første en ser på siden! Det er bildene som viser hva du driver med og som gjør siden levende. Har du mulighet anbefaler jeg å bruke fotograf bilder. Da får siden din et innbydende og proft uttrykk.

Det er ikke en absolutt nødvendighet med fotograf, men skal du ta bildene selv er det ett og annet du må tenke over. Du må passe på at det ikke blir for mye «støy» rundt motivet du ønsker å fremheve. Ha fokus på det som skal være i fokus. Bruk vår venn Google og søk på «gode fototips», det masse hjelp å få!

Farger

Det kan være greit å ha tenkt gjennom hvilke farger du ser for deg. Kanskje du har en logo og da er det naturlig å integrere samme farge på nettsiden, evt. legge til flere farger. Jeg pleier å lage en fargepalett og følger denne som en rød tråd på nettsiden.

Lag en plan

Tid er penger! Det er lurt å lage en plan på når du skal ha de forskjellige tingene ferdig (tekstene/bildene osv.) klar. Når du først betaler noen for å lage nettsiden din, er det viktig å prioriterer tid til å få det arbeidet du selv skal gjøre ferdig.

Oppbygging

Jeg bygger alle nettsider på en plattform som heter WordPress, som er et gratis publiseringsverktøy. En kan med andre ord laste ned og installere dette programmet gratis. Siden WordPress er en åpen kildekode følger alle kodene med i programmet ved nedlastingen. Denne plattformen brukes av mer enn 80 mill. nettsteder og det i seg selv forteller at dette er en meget brukervennlig, stabil og sikker publiseringsløsning.

Det sitter over 100.000 utviklere rundt om i verden som jobber gratis med å utvikle nye plug-ins og temaer til WordPress. Et tillegg eller plug-ins er små tilleggsprogram som tilfører WordPress nye funksjonaliteter. WordPress sin grunninstallasjon inneholder kun basic funksjonene og standardversjonen er derved for mangelfull til å lage en fullverdig webside.

Selv bruker jeg aldri gratis temaer, da disse ofte ikke er sikre eller gode nok. Et tema som koster litt (kr 300 - 1500) er godt utarbeidet og har som regel et responsivt design, som er tilpasset smart telefoner og ipad. De rette plug-ins blir installert som et tillegg/utvidelse, og tilpasses temaet/design for at du skal få en nettsiden som dekker dine behov i forhold til hva kundene skal tilbys.

Vedlikehold

Når nettsiden er ferdig så trenger den regelmessig vedlikehold. Dette innebærer oppdatering av temaet og plug-ins, samt jevnlig back-up av hele nettsiden. Dersom nettsiden har gamle oppdateringer står den i fare for å bli hacket, pga såkalte sikkerhetshull.

Dette kan du selv ta ansvar for, eller du kan få noen til å gjøre det for deg. Det viktigste er at det blir gjort!

Håper dette var til hjelp i planleggingsprosessen din. Og husk å ha det gøy når du gjør denne jobben, la det være lystbetont og inspirerende. Lykke til!

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!