Jungeltelegrafen

Å få en splitter ny kunde må vel være den beste følelsen en tjeneste-basert business kan få. I mitt tilfelle webdesign.

Men, det er en ting som er enda bedre. Å få en ny kunde som har fått deg anbefalt fra en annen!

Det er minst to gode grunner til at det er supert å få henvist kunder fra andre.

  1. Du trenger ikke jobbe for å få dem.
  2. De er mye mer ivrig etter å jobbe med deg etter første samtale, fordi de stoler på referansene fra den personen som anbefalte deg.

Dette betyr ar du ikke trenger å bruke så mye tid på markedsføring i sosiale media, bloggen og nyhetsbrevet. Får du mange nok anbefalinger vil du etterhvert bli booket opp fram i tid, av folk som har hørt om deg via andre. Noen som går god for deg.

Ditt ultimate mål for fremtiden for å skaffe nye kunder, bør være anbefalinger fra andre. Den berømte jungeltelegrafen. Dette kan ta litt tid, men bør prioriteres i alt du gjør.

Ca 80% av mine kunder kommer fra anbefalinger fra andre kunder, noe jeg er veldig takknemlig for.

Carol er en super dyktig og engasjert web-designer som har reddet meg og min klinikk. I løpet av kort tid har hun fått opp både Mammaklinikken og City-klinikken for meg. Hun kommer med kreative løsninger og er det noe hun ikke kan så finner hun ut av det. Carol er flink til å se og møte kundens behov og ønsker. Hun er kjapp, og lager side som du selv enkelt kan drifte etterpå. Carol er gull verdt! Jeg anbefaler henne på det sterkeste. Marianne Beisland-Thorell

City-Klinikken

Hvordan få flere anbefalinger

Ha en krystall klar, strømlinjeformet kundeprosess.

Sørg for at kundene dine skjønner at de ikke er den første personen du yter denne type tjenester for.  La dem ikke være i tvil om hva som skal skje, og når det skal skje. For å få dette til er du avhengig av å ha en velorganisert kundeprosess.

Legg prosessen din inn på nettsiden din, så den er klar og tydelig for dine potensielle kunder. Lag og en pdf av hele prosessen din i detaljer og lever denne i en velkommen mail, til de som blir dine kunder. Når noen betaler deg for at du skal gjøre en jobb for dem, trenger de å føle seg ivaretatt og trygg på at oppdraget er i de beste hender.

Første steg i å ha en tydelig prosess er å skrive ned alle oppgavene som skal gjøres. Hvem som skal gjøre hva, og når det skal være ferdig. Dette er helt nødvendig for å overholde frister og få det endelige resultatet ferdig.

Bruk et prosjektstyringsverktøy

Å bruke et prosjektstyringsverktøy gjør det veldig enkelt å ha kontroll på et prosjekt. Kundene elsker, like mye som du, at alt er på et sted og slippe å forholde seg til eviglange mail tråder. Å ha et organisert sted innebærer at dere har full oversikt over gjøremål og frister. Her deles dokumenter, bilder og kommentarer.

Så hvilket verktøy skal du bruke? Det flere å velge mellom og de jeg har sjekket ut er Trello, Basecamp og Asana. Disse er egentlig ganske like, men jeg valgte Trello fordi denne kan oversettes til norsk. Her kan du lage en mal som du lett kan kopiere og enkelt tilrettelegge til hvert nye prosjekt.

Trello prosjektstyringsverktøy

Gi det lille ekstra

Du må behandle kundene dine som kongelige, uten dem kan du ikke drive med det du gjør. Dette betyr ikke at du skal dumpe prisene dine og gjøre alt de ber om uten å få betaling. Men, du skal være til stede og oppmerksom gjennom hele prosjektet og dersom det virkelig vil hjelpe kunden din, gi det lille ekstra. Det kan være å komme med gode råd, henvise til nyttige verktøy eller hjelpe med små tekniske ting som du kan gjøre kjapt og greit. Det koster deg så lite, men betyr så mye for dem.

Vær og nøye med å fortelle hvorfor du slenger på ditt og datt. “Jeg så at dette ville være veldig nyttig for deg å ha på nettsiden så derfor la jeg det til, selv om det ikke var med i den opprinnelige kontrakten”.

Jeg mener absolutt at en skal få betalt for alt en gjør og bruker av tid på et prosjekt, men i lengden vil du få mer inntekt ved å putte på litt ekstra når det passer. Det er lønnsomt å ha fornøyde kunder som anbefaler deg til andre.

 

Behandle kundene dine som kongelige og ha god forretning for alltid.

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!