så hva menes med det?

Jo, at det er opp til deg om du tillater en viss behandling eller ei. Det betyr at du må være klar på hvordan du ønsker å bli behandlet. Du må selv ta ansvar for å formidle dette til kunden (f.eks. i Velkommen pakken) og selv stå ansvarlig for å etterleve det. Med andre ord, ikke skyld på kunden for ikke å overholde reglene dine, hvis du selv ikke håndhever dem.

Nå er heldigvis de fleste kunder greie å ha med å gjøre, men du vet aldri på forhånd hvem som kan være spesielt krevende. Derfor skal du ha regler og grenser på plass for alle helt fra begynnelsen av.

“Å sette grenser for kunden lærer dem hvordan de skal behandle deg!”

sette enkle grenser for kunden

sett grenser fra dag en

Jeg er sikker på at det ikke finnes en eneste gründer, coach, konsulent, healer, ja, selvstendig næringsdrivende, som ikke har lært en lekse om grensesetting i møte med en kunde.

Mitt første møte med en svært krevende kunde, som resulterte i at jeg avlyste hele samarbeidet, var traumatisk. Hun ringte meg når som helst på døgnet og krevde og forlangte det ene og det andre. Dette stjal enormt mye av min tid og energi. Og det var ikke snakk om at jeg skulle ha ekstra betaling for alle tillegg. Når jeg til slutt satte foten ned, sa hun: “Det er din egen skyld som ikke setter grenser!” Og ja, det hadde hun helt rett i.Jeg lærte min lekse, og sannheten er at jeg måtte gjennom enda et lignede tilfelle før jeg fikk satt standarden for mine grenser.

sett grenser for kunden

I dag er jeg glad for møte med disse kundene. Det fikk meg til å forstå viktigheten av å sette grenser helt fra begynnelsen av. Når du gir beskjed ved oppstart vil kunden respektere dette, og hvis ikke kan de velge å jobbe med noen andre i stedet. Når du har grensene dine skissert så blir det en bonus for kunde din de gangene du strekker deg lenger. Dette vil gi deg fornøyde kunder som vil gi deg gode referanser!

Bare husk å være bevisst på å ikke strekke grensene på områder hvor du har klare regler. F.eks. når det gjelder betalingsfrister.

5 grenser du bør ha på plass

  • Bestem kontortid og ikke svar på telefoner og e-mail utenom tidene.
  • Sett tidsfrister for betaling og det du trenger fra kunden.
  • Håndhev bruk av “Jobb med meg” skjema og ikke svar på telefonen og e-mail, ved forespørsler.
  • Sørg for å ha kontrakt på oppdrag med alle detaljer.
  • Skisser reglene dine i Velkommen pakken.

potensielle kunder

 

  • Sett grenser fra dag en!
  • Vær på utkikk - der det er stress symptomer i prosessen er det mangel på grenser
  • Har du sagt til kundene dine at du ikke svarer på telefonen etter kl. 1600, så ikke svar på telefonen etter kl. 1600!

Alle stegene i serien “Jobb mer effektivt” finner du her:

Steg 1 Første kontakt med “god” potensiell kunde,
Steg 2 Velkommen pakke
Steg 3 Prispakker
Steg 4 Sette enkle grenser for kunden

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!