Er nettsiden din markedsførings vennlig?

Du har en nettside og det er strålende! Nettsiden er ditt nr. 1 markedsførings verktøy. Det er her du skal vise hva du har å tilby av tjenester og produkter, det er her du viser hvem du er, og det er her du skriver om og reklamerer for det du selger. I dag tar folk det som en selvfølge at alle bedrifter har en nettside. Men, har du de rette elementene på nettsiden din for å få kunder? Det er visse ting som må være på plass for at du skal tiltrekke deg kunder.

1. Eget domene og webhotell

Å ha sitt eget domene betyr at siden min heter www.carol.no og ikke www.carol.blogg.no eller carol.wordpress.com. Fordelen med å ha nettsiden på sitt eget domene er at du har full kontroll. Du får bl.a. din egen e-postadresse tilknyttet domenet, du trenger ikke å være bekymret for å miste nettstedet, du har større frihet på design og markedsføring og siden din får et mer profesjonelt utseende. Altså mange fordeler og en liten investering!

2.Viktige sider å ha på nettsiden

Det er noen sider som er et “must” å ha med. “Jobb med meg” side, hvor du sier noe om hvordan arbeidsprosessen din er og hva det innebærer å hyre deg inn. “Om” side, hvor du forteller litt om deg og firmaet ditt. Husk at en om side skal handle like mye (ja, faktisk mer) om hva du har å tilby og kan hjelpe med, enn om deg personlig. Så har vi “Portfolio” siden og “Attest” siden. Her skal du vise fram arbeidet ditt og legge inn kunde-uttalelser. Vær nøye med å spørre kundene dine om en attest etter endt arbeidsoppdrag. Dette er gull verdt å vise frem til potensielle kunder for å vise hva du er god for.

3. Jobb med meg siden

“Jobb med meg” siden er en ekstra viktig side og bør inneholde viktig info som en fremtidig kunde er ute etter. Noen liker å “gjemme” eller holde prisene “hemmelig”. Men, er det ikke akkurat dette vi alle leter først etter når vi er på jakt etter en tjeneste? Hva koster det? Veldig fint hvis du har flere pakker med forskjellige prisnivå. En billig, medium og en dyr som inneholder ALT. Det gir kunden et inntrykk av hva de får for pengene. Her legger du også inn din arbeidsprosess, slik kunden vet hva som skal skje og når det skal skje.

4. Bloggen

Skal du ha en blogg, så ha den integrert i nettsiden og ikke på forsiden, med en tydelig henvisning til hvor vi kan klikke for å komme til den. Ha gjerne linker til de siste blogg innleggene dine på forsiden for å vise at du har kommet med noen nye innlegg. På denne måten får du en dynamisk forside, hvor folk kan se at det har skjedd noe nytt siden sist.

5. Hva driver du med?

Gjør det helt klart for folk som lander på nettsiden din hva du driver med. De skal ikke måtte lete rundt for å finne ut av det, da klikker de seg heller ut av siden din, og så ser du ikke noe mer til dem. Måten å gjøre dette klart på kan være i form av logoen eller et slagord. Og ikke minst bilder som jo, sier mer en 1000 ord.

6. Hva du kan hjelpe med

Jeg nevnte i punkt 2 at “Om” siden skal handle mer om kunden enn deg. Med det mener jeg at du skal vri det om til at kunden kommer i fokus. Du skal fortelle om deg, men mer om hva det er du kan hjelpe dem med, for å løse deres problemer. De skal føle seg “sett” og bli trygg på at du er rett person å jobbe med, for å ta hånd om akkurat det de trenger hjelp til.

7. Oppfordring til handling

Hvilke handlinger vil du at dine besøkende skal ta når de lander på siden din? Hvor på siden din ønsker du å styre dem til? Til kontakt siden kanskje, eller til ditt hovedprodukt eller tjeneste. Sørg for å ha tydelige knapper eller bokser som viser dem på rett vei.

8. Nyhetsbrev

Finnes det muligheter for å legge til nyhetsbrev som besøkende kan abonnere på? Dersom du får samlet e-postadresser på listen din, så er dette en gylden anledning til å markedsføre seg. Da har du mulighet til å jevnlig å sende ut informasjon om ditt foretak og det du driver med.

Se også hvordan du bruker Bloggen din og Nyhetsbrevet ditt på en mest mulig effektiv måte! Få sjekkliste på disse også!

snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake snowflake

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!