Sender du ut nyhetsbrev?

Hvis svaret er nei, så er det på tide at du oppdager alle fordelene det gir. Nyhetsbrev er nyttig både for deg og kundene dine. De kan brukes til å informere og markedsføre. Nyhetsbrev er også effektive når man skal selge produkter og tjenester. Nyhetsbrevene gjør det lettere å finne ut hva kundene er interessert i. Du kan sjekke hvilke nyhetsbrev som leses mest, og hvilke lenker kundene klikker på. Dette er igjen til hjelp når du skal lage framtidige brev.

1. Program

For å lage nyhetsbrev må du ha en leverandør som leverer denne tjenesten. De mest kjente er Mailchimp og Aweber. Det kan være litt krøkkete å sette opp når du ikke er kjente med dette, men det ligger masse videoer på youtube som viser deg hvordan. Eller du kan få webdesigneren din til å gjøre det.

2. Lage opt-in boks og gi bort noe av verdi

Får å få folk til å skrive seg på nyhetsbrevet ditt, trenger du en boks hvor de skriver inn navnet sitt, e-postadressen og trykker på send. Noen nettside tema har dette innebygget, eller du kan laste ned plugins som gjør denne jobben. F.eks. Leadpages.

For å få noen til å skrive seg på nyhetsbrevet ditt kan du å gi bort noe som kan være av verdi for dem. Jeg f.eks. gir bort en sjekkliste under dette innlegget som du kan bruke når du skal jobbe med nyhetsbrevet ditt. Du kan gi bort tips, råd, opplæringsvideoer osv.

3. Landingsside for opt-in boksen

Lag en egen landingsside kun for opt-in boksen din. Da mener jeg at du setter inn boksen på en side som verken har meny eller footer. Da fjerner du alt fokus utenom boksen, som er den du vil leseren skal ha for øye. Markedsfør ved å poste landingsiden med opt-in boksen på facebook.

4. Sett velkommen sekvens for abonnenter

En fiffig ting er at du i Mailchimp og Aweber kan automatisere utsendelse av nyhetsbrev. Du kan velge at det første nyhetsbrevet skal sendes ut umiddelbart etter at noen skriver seg på. Så kan du lage en serie med brev som sendes ut 2 dager etter det første og neste 2 dager etter det andre. Visp så går det ut 3 nyhetsbrev uten at du trenger å gjøre noe mer. Det er bare å velge hvilken frekvens du ønsker, samt hvilken dag de skal sendes ut på.

5. Forhåndsskrevet

Du vil garantert komme til et punkt når du ikke vet hva du skal skrive om. Da kan det være veldig nyttig å ha noen tekster/råd/tips på lur, som du har skrevet på forhånd. Derfor ikke slutt å skrive, selv om du har nok for en stund, det kan komme godt med ved en senere anledning.

6. Markedsfør freebie’ene dine

Legg inn Opt-in boksen flere steder på nettsiden din. Det kan være under sider, blogginnlegg eller i side menyer. Husk å skrive hva du gir bort og ikke bare “abonner på blogg oppdateringer”. Det må være fristende å skrive seg på! Del hva du har å gi bort på sosiale medier regelmessig.

Se også hvordan du bruker Nettsiden din og Bloggen din på en mest mulig effektiv måte! Få sjekkliste på disse også!

Her kan du se en video jeg har laget om hvordan du sender ut og automatiserer nyhetsbrev i Mailchimp.

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!