Min favoritt prosess

I denne leksjonen skal du lære å kickstarte arbeidet med forhåndsutfylte skjemaer. Dette sparer deg for enorme mengder av tid, og  vil påvirke hele den videre fremdriften i prosjektet.velkommenpakke

Gi en varm velkomst med velkommen pakken

Formålet med velkommen pakken

  • Klargjøre forventninger til hva som skal skje
  • Fortelle når det skal skje
  • Sette standarden for videre fremdrift
  • Spare deg for enormt masse tid

Innholdet i velkommen pakken

  • Detaljert spørreskjema
  • Slik gjør vi det
  • Planleggings guide

1) DETALJERT SPØRRESKJEMA

Lag et utfylt-bar spørre skjema i pdf, med alle tenkelige spørsmål som du trenger å vite svar på. Se for deg hele prosjektet/ samarbeidet med kunden, og noter ned alle element. Hva trenger du av tilbakemeldinger? Gjør dette om til spørsmål i skjemaet.

For min del spør jeg bl.a. om: hvilke tekniske ting de har på plass, innlogginger, ønsket layout, antall sider, farger, bilder, hvilken stil de liker og masse, masse mer.

2) SLIK GJØR VI DET

Lag et pdf dokument som forklarer hele forløpet fra A til Å. Her skisserer du steg for steg hva som skal skje gjennom hele prosessen. Da foreligger det ingen tvil hva du skal gjøre og hva kunden skal gjøre. Og du kan vise til dette dokumentet underveis i prosessen.

Det skal og gå klart fram hva som må være på plass før du kan starte arbeidet. Ikke fall for fristelsen å starte opp før du har mottatt alt, da er det en stor fare for at ting vil trekke ut i det uendelige.

Kunder liker frister og prosesser, selv om de ikke alltid sier det høyt. Uansett hvor uorganisert de er, så setter de pris på å vite hva de til en hver tid skal gjøre.

Med et strukturert opplegg framstår du som profesjonell og det gjør kunden trygg.

 


3) PLANLEGGINGSGUIDE

Jeg har laget en pdf planleggings guide for å hjelpe kundene mine med spørsmål de har i planleggingsfasen. Her har jeg tatt med de forskjellige elementer de må ta stilling til, gir råd og vink og viser dem alternativ de kan velge mellom.

Uansett hvilke tjeneste du selger er jeg sikker på at du kan tenke ut spesifikke detaljer å sette sammen, som bidrar til å hjelpe kunden din.

Dette vil spare deg for masse spørsmål på telefon og e-post fra kunden.

Hvis du vil se min nettsideplanleggings guide så kan du laste den ned her.

 

alt på ett sted

Disse 3 dokumentene som utgjør Velkommen pakken inneholder masse informasjon, og det er en fare for at kunden kan bli en smule overveldet. Men, sannheten er at det er veldig mye planlegging og arbeid i forkant som kunden må ha klart før oppstart. Hvor mye vil variere alt ettersom hvilke tjeneste du selger. Prøv uansett å lage det så oversiktlig og forståelig som mulig for kunden din. Det er selvfølgelig viktig at du forteller kunden at de kan ringe og maile deg dersom de har spørsmål.

Det vil alltid være nye spørsmål som dukker opp, men å ha alt samlet på ett sted kutter veldig ned på all kommunikasjonen frem og tilbake. Du sikrer at prosjektet flyter lettere og får en god start.

 

effektive kundeprosesser

du gjør det kun en gang

Det tar litt tid å få alle dokumentene på plass, men når du først har dem bruker du dem om og om igjen. Og jeg lover deg at det er verdt det! Når du får en kunde som vil jobbe med deg, sender du dokumentene i en velkommen mail. Dere setter opp en startdato og når tiden er inne har du fått alt du trenger!

potensielle kunder

 

  • Ha klar en standard velkomstmail som du bruker hver gang du sender ut velkommen pakken. Så slipper du å bruke tid på å formulere en ny tekst hver gang. 

Alle stegene i serien “Jobb mer effektivt” finner du her:

Steg 1 Første kontakt med “god” potensiell kunde,
Steg 2 Velkommen pakke
Steg 3 Prispakker
Steg 4 Sette enkle grenser for kunden

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!