Steg 2 av 4: Velkommenpakke

Grundertips

- I SERIEN “JOBB MER EFFEKTIVT” –

MIN FAVORITT PROSESS

I denne leksjonen skal du lære å kickstarte arbeidet med en velkommenpakke som består av 3 deler. Dette sparer deg for enorme mengder av tid, og  vil påvirke hele den videre fremdriften i prosjektet.velkommenpakke

GI EN VARM VELKOMST MED VELKOMMEN PAKKEN

Formålet med velkommen pakken:

Klargjøre forventninger til hva som skal skje

Fortelle når det skal skje

Sette standarden for videre fremdrift

Spare deg for enormt masse tid

Innholdet i velkommen pakken

Detaljert spørreskjema

Slik gjør vi det

Planleggings guide

Du lager velkommenpakken som en “hemmelig” side på nettsiden din. Det vil si at du lager en vanlig side på nettsiden, men du legger ikke inn en link som noen kan trykke på. Du deler kun ut linken til dem som du skal sende velkommenpakken til. Velkommenpakken består av 3 deler:

1) DETALJERT SPØRRESKJEMA

Lag et spørre skjema med alle tenkelige spørsmål som du trenger å vite svar på. Se for deg hele prosjektet/ samarbeidet med kunden, og noter ned alle element. Hva trenger du av tilbakemeldinger? Gjør dette om til spørsmål i skjemaet.

For min del spør jeg bl.a. om: hvilke tekniske ting de har på plass, innlogginger, ønsket layout, antall sider, farger, bilder, hvilken stil de liker og masse, masse mer.

Du kan lage skjemaet som en utfyltbar pdf. Eller du kan benytte en annen type web-skjema. Jeg elsker å lage nydelige skjemaer i Typeform.com

2) SLIK GJØR VI DET

I denne delen skal du skissere steg for steg hva som skal skje gjennom hele arbeidsprosessen. Forklar hele forløpet fra A til Å. Da foreligger det ingen tvil hva du skal gjøre og hva kunden skal gjøre. Dersom du da får spørsmål underveis i prosessen, henviser du bare til Velkommenpakken hvor all informasjon ligger.

Det skal og gå klart fram hva som må være på plass før du kan starte arbeidet. Ikke fall for fristelsen å starte opp før du har mottatt alt, da er det en stor fare for at ting vil trekke ut i det uendelige.

Kunder liker frister og prosesser, selv om de ikke alltid sier det høyt. Uansett hvor uorganisert de er, så setter de pris på å vite hva de til en hver tid skal gjøre.

Med et strukturert opplegg framstår du som profesjonell og det gjør kunden trygg.

 


 

3) PLANLEGGINGSGUIDE

Jeg har laget en pdf planleggings guide for å hjelpe kundene mine med spørsmål de har i planleggingsfasen. Her har jeg tatt med de forskjellige elementer de må ta stilling til, gir råd og vink og viser dem alternativ de kan velge mellom.

Uansett hvilke tjeneste du selger er jeg sikker på at du kan tenke ut spesifikke detaljer å sette sammen, som bidrar til å hjelpe kunden din.

Dette vil spare deg for masse spørsmål på telefon og e-post fra kunden.

Hvis du vil se min nettsideguide så kan du laste den ned her.

 

 
ALT PÅ ETT STED

Disse 3 delene som utgjør Velkommenpakken inneholder masse informasjon, og det er en fare for at kunden kan bli en smule overveldet. Men, sannheten er at det er veldig mye planlegging og arbeid i forkant som kunden må ha klart før oppstart. Hvor mye vil variere alt ettersom hvilke tjeneste du selger. Prøv uansett å lage det så oversiktlig og forståelig som mulig for kunden din. Det er selvfølgelig viktig at du forteller kunden at de kan ringe og maile deg dersom de har spørsmål.

Det vil alltid være nye spørsmål som dukker opp, men å ha alt samlet på ett sted kutter veldig ned på all kommunikasjonen frem og tilbake. Du sikrer at prosjektet flyter lettere og får en god start.

 

 

effektive kundeprosesser

DU GJØR DET KUN EN GANG

Det tar gjerne litt tid å få alle delene på plass, men når du først har laget ferdig velkommenpakken så har du den en gang for alle. Og dersom du kommer på noen endringer, så går du bare inn på nettsiden og gjør de nødvendige justeringene. Jeg lover deg at det er verdt det! Når du får en kunde som vil jobbe med deg, sender du linken til velkolmmenpakken i en velkommenmail. Dere setter opp en startdato og når tiden er inne har du fått alt du trenger!

potensielle kunder

 

Ha klar en standard velkomstmail som du bruker hver gang du sender ut velkommenpakken. Så slipper du å bruke tid på å formulere en ny tekst hver gang.

Alle stegene i serien “Jobb mer effektivt” finner du her:

Steg 1 Første kontakt med “god” potensiell kunde,
Steg 2 Velkommen pakke
Steg 3 Prispakker
Steg 4 Sette enkle grenser for kunden

 

 

Kanskje du også vil like disse

INNLEGGENE

Bli synlig på nett

FÅ GRATIS

WORDPRESS

GUIDE

Lær wordpress kontrollpanelet! 

Takk, du er påmeldt! Se etter bekreftelses mailen!